Geef je beste kennis gratis weg
“Je hebt gelijk Kim, soms heb ik gewoon even een schop onder mijn bips nodig.”
Een heerlijke conclusie na een gesprek over het delen van kennis versus ‘niet teveel weggeven’.
Ondernemer en tekstschrijver Mariska stelde een knaag-vraag die jij ook had kunnen stellen:
Waar ik mee struggle is dat ik over mijn werk wil schrijven, maar geen juf wil zijn met taallesjes. De bedoeling is dat ze mij als tekstschrijver/content maker inhuren. Ik wil het ze helemaal niet leren om het zelf te kunnen, ik wil dat ondernemers het uitbesteden aan mij. Misschien zie ik het verkeerd. En kun jij er met jouw enthousiasme en frisse blik een draai aan geven.”
Ik ging volledig aan op juist die laatste opmerking en jumpte in mijn digitale pen om Mariska te helpen. Ik neem je mee in mijn ‘schop onder je bips’ gesprek, want zeker weten ook leerzaam voor jou. Here we go 👇
Kijk, als je kennis weggeeft aan ondernemers, betekent dat 2 dingen voor jouw ideale klanten:
1. Ze worden never nooit niet Mariska met de jarenlange kennis, ervaring en skills die zij niet hebben.
2. Naast ‘gebrek aan kennis en skills’ hebben ze vooral gebrek aan tijd.
Wat jij voor ze oplost in een paar uur, kost hen een paar dagen. Vele professionals denken dat ze het met tactische tips zelf kunnen, maar komen er dan achter dat ‘do it yourself’ meer vereist dan een paar tips en slimme tools. En gaan op zoek naar hulp.
Et voila:
▸ JIJ vergroot de kans dat ze kiezen voor jou, omdat JIJ ze geholpen hebt.
▸ JIJ bent zichtbaar als iemand die het snapt, die het kan en die ze al een keer geholpen heeft.
▸ Capital JIJ, want JIJ bent gegroeid in autoriteit.
Ben niet bang om kennis weg te geven Mariska en alle andere professionals. Laat zien wat een (tekst)kanjer je bent en shift je mindset naar helpen!
P.S. Ik kijk niet alleen Mariska diep in haar blauwe ogen, maar heb het tegen elke professional die kennis delen uitstelt. 🧐
Happy Writing!