Vertel Verhalen! Goed idee, maar hoe dan?

Hi!

Ik ben Kim

Ik lees, luister en kijk alles wat er te leren is over Listbuilding, Social Copywriting, Funnels, Social Strategy, Leadmagnets en Online Communicatie.

Die kennisparels deel ik graag met jou.

Vertel Verhalen! Goed idee, maar hoe dan?

Vertel Verhalen! Goed idee, maar hoe dan?

Vertel verhalen!” is wat vele content- en marketing experts je enthousiast adviseren. Het is de perfecte icebreaker bij een presentatie, dé manier om credibility te creëren als (ervarings)deskundige. En perfect om op te vallen en top of mind te blijven als professional.

Ik moet altijd een beetje lachen om dit advies, want je zadelt elke professional met nog meer vraagtekens op. Jij  ‘JA, zin in!’, maar dan stokt het. Het klinkt logisch en eenvoudig, totdat je het ook echt moet gaan doen. Verhalen bedenken is moeilijk. Waarover dan? Vooral als je gewend bent over de organisatie, producten, diensten, events, cases etc. te praten.

ELBS to the rescue.!
Que?
Eerste
Laatste
Beste
Slechtste

ELBS is zomaar een non-sexy afkorting natuurlijk, maar het helpt je zeker weten heel veel verder dan alleen maar ‘Vertel Verhalen!’.

Het is mijn Go To Content Truc en helpt me altijd met het vertellen van verhalen. Here’s how you use it.

👉 Vertel bij die producten, diensten, events, tools, cases, vacatures … je eerste, laatste, beste of slechtste ervaring. Of die van een collega of klant.

Want goede verhalen zijn persoonlijke verhalen. Ze prikkelen de emotie van je audience. Je laat ze lachen, schrikken of creëert een feest der herkenning. Resultaat: ze onthouden niet alleen je verhaal, maar ook jou.

Je geeft bijvoorbeeld een training, coaching of een cursus. Vertel over de eerste keer dat je die cursus gaf. Of hoe de laatste coaching verliep. Vertel over de allerbeste training so far en waarom. Of deel je slechtste ever met een learning. Denk aan die momenten; welk gevoel of welke gedachte komt als eerste bij je boven? Gebeurde er iets bijzonders?

Maakte je bijvoorbeeld een blunder tijdens je presentatie?
Waarom gebeurde dit?
Hoe voelde dat?
Hoe reageerde je klanten hierop?
Hoe loste je het op?
Et voila: voordat je het weet heb je een prachtverhaal waar jouw audience van smult én van leert.

De hoofdpersoon in het verhaal is niet het product, de dienst, de tool … Maar jij. Of een ander mens ;). Het gaat om ‘de ervaring met’, dat maakt het verhaal. Jouw audience neemt meer aan van jou als ervaringsdeskundige. Je laat zien dat de praktijk bomvol learnings zit die je never nooit niet uit een theorieboek kan halen.

Vergeet nooit: blijf trouw aan je eigen tone of voice. Lees het desnoods hardop voor. Het is jouw verhaal, dus jouw stem is belangrijk.

Happy Writing!

You also might like

Geef je beste kennis gratis weg

“Je hebt gelijk Kim, soms heb ik gewoon even een schop onder mijn bips nodig.” Een heerlijke conclusie na een gesprek over het delen van kennis versus ‘niet teveel weggeven’. O...

Vertel Verhalen! Goed idee, maar hoe dan?

“Vertel verhalen!” is wat vele content- en marketing experts je enthousiast adviseren. Het is de perfecte icebreaker bij een presentatie, dé manier om credibility te creëren als (ervarin...

Hoe vaak post jij een bericht met je ‘fingers crossed’?

★ CONTENT FEEDBACK #1★ 5 DO’s en 4 DON’Ts Hoeveel tijd besteed jij gemiddeld aan een social media post?En dan de trick question: Hoeveel tijd zou je eraan willen besteden om er een betere post...