Gemeentes only: creëer structuur in je social media in 5 stappen

Hi!

Ik ben Kim

Ik lees, luister en kijk alles wat er te leren is over Listbuilding, Social Copywriting, Funnels, Social Strategy, Leadmagnets en Online Communicatie.

Die kennisparels deel ik graag met jou.

Gemeentes only: creëer structuur in je social media in 5 stappen

Gemeentes only: creëer structuur in je social media in 5 stappen

Als gemeente is je belangrijkste doelstelling dat uiteenlopende informatie bij steeds de juiste inwoner terecht komt. Dat inwoners en ondernemers leren gebruik te maken van de digitale loketten. En dat vacatures worden ingevuld.

Zonder structuur heb je het gevoel dat je maar wat doet. Je plaatst en deelt berichten, maar er zit geen strategie achter. Je schiet met content op alle kanalen en hebt geen idee wanneer het geslaagd is.
Je weet dat het anders moet, maar hoe maak je überhaupt keuzes? Laat staan de juiste?

Wat als je contentkalender overloopt en echt alles even belangrijk is?
Hoe verdeel je dan de berichten over energie, duurzaamheid, handhaving, gemeenteraad, afval, burgerzaken, zorg, openbare ruimte, vacatures, nieuws, vergunningen, geld, milieu …
Eh … hoeveel dagen zitten er ook alweer in één week?

Wat als je doelgroep echt ‘iedereen’ is?
Jeugd, millenials, werkzoekenden, gezinnen, senioren, starters, alleenstaanden, ondernemers, bestuurders, media, bezoekers …

En wat als de organisatie zich graag bemoeit met alles wat je publiceert?
“Kun je dit bericht ook even op LinkedIn en Facebook zetten?”
“Zet het bericht maar op alle kanalen, je weet maar nooit.”

Zomaar wat doen, is verloren tijd. Weten wat je doet is een meetbare investering.

 

De oplossing heet structuur. Je creëert structuur door keuzes te maken. En om de juiste keuzes te maken, heb je ijzersterke argumenten nodig.

Die ijzersterke argumenten haal je uit cijfers, onderzoek en bewezen cases. Dat is allemaal gratis beschikbaar. Het kost alleen tijd. Maar ja: zomaar wat doen, kost ook tijd. Het verschil? Zomaar wat doen, is verloren tijd. Weten wat je doet is een meetbare investering.

 

Structuur Stap 1

Je grote doelgroepen verdelen in de voor jullie gemeente belangrijkste doelgroepsegmenten. Niet ‘gezinnen’, maar ‘gezinnen met jonge kinderen’ en ‘gezinnen met oudere kinderen’. Niet ondernemers, maar ‘eigenaren van bedrijven in de industriële branche’ en ‘eigenaren van restaurants’. Niet ‘werkzoekenden’, maar ‘schoolverlaters MBO’, herintreders of ‘HBO denkers met minimaal 5 jaar ervaring’.

Structuur Stap 2

Stort je in de cijfers en je weet via welk kanaal al die doelgroepsegmenten zoals jonge gezinnen, ondernemers, starters op de woningmarkt of senioren het best bereikbaar zijn. Dat doe je via de ‘achterkant’ van de kanalen, alsof je een advertentie aanmaakt. Speel met de filters en schrijf de getallen op .Dit is je potentieel bereik per doelgroep per kanaal.

Structuur Stap 3

Op basis van al je cijfers maak je keuzes. Let op: je doelgroepen bepalen de kanalen. Nooit je content.
Voorbeeld: een vacature voor een schoolverlater gaat naar Instagram of Tiktok. Een vacature voor een managementfunctie met 5 jaar ervaring naar LinkedIn. En een vacature voor een praktijk opgeleide herintreder naar Facebook.
Ander voorbeeld: ook eenzelfde content thema verdeel je over verschillende kanalen. Het thema afval is voor starters op Instagram heel anders dan voor gezinnen op Instagram of voor ondernemers op LinkedIn.

Not to yourself: maak keuzes. En neem echt afscheid van ‘misschien bereik ik ze ook via dat kanaal.’ Alleen op die manier resoneren de verschillende kanalen bij je ideale inwoners-doelgroepen.

Structuur Stap 4

Nu je structuur hebt gebracht in het matchen van je doelgroepen en kanalen, maak je keuzes in content per kanaal. Ook hierin zijn je doelgroepsegmenten leidend. Verdeel de onderwerpen over de doelgroepen. Durf ook hierin weer te kiezen; voor welke doelgroepen is deze informatie het belangrijkst? Et voila: je weet nu welke onderwerpen bij welke kanalen horen.

Structuur Stap 5

Bestudeer de contentvormen per kanaal. Neem afscheid van alleen maar timeline posts, kijk wat per kanaal goed werkt. Wanneer je per kanaal hebt bepaald welke contentvormen je gaat gebruiken, weet je wat je nodig hebt aan input vanuit de organist, aan design en aan beeld. En kun je opdracht geven tot het maken van templates.

 

Social media structuur gemeentes - Kimpact

👉  Aan de slag met je eigen structuur? Download de XL versie van het ingevulde voorbeeldschema. Je krijgt een blanco versie erbij om zelf from scratch in te vullen en ik mail je nog 3x extra social media structuur tips, zodat je er ook echt mee aan de slag gaat. Goeie deal toch?

Kort samengevat

  • 1. Verdeel je te brede doelgroepen in relevante segmenten.
    Tip: Sla niet door, kies de belangrijkste.
  • 2. Onderzoek het potentieel bereik van de verschillende doelgroepsegmenten op de kanalen.
    Tip: Verdiep je eerst in de demografische kenmerken van de kanalen, dat scheelt veel werk.
  • 3. Maak keuzes op basis van je cijfers: welke doelgroep via welk kanaal?
    Tip: Match steeds één kanaal met maximaal 2 doelgroepen.
  • 4. Verdeel de thema’s bij de doelgroepsegmenten. En daarmee dus bij de kanalen.
    Tip: Eén thema kan bij meerdere doelgroepen horen. maar de insteek is per doelgroepsegment altijd anders.
  • 5. Bepaal per kanaal de contentvormen voor je thema’s en onderwerpen en breng in kaart wat je nodig hebt aan content.
    Tip: Dit is de basis voor je briefing naar een creatief bureau.

Dit kost tijd. Zoals het bouwen van een sterke basis altijd tijd kost.

🍒  Kers op de taart: meten wordt makkelijker. Je hebt namelijk al onderzocht wat je potentieel bereik is per doelgroep op de verschillende kanalen. Die getallen zijn hoog, maar geven context voor je social kpi’s. Jouw vraag ‘Zijn 85 likes op een Instagram post veel?’ kun je beantwoorden door te kijken wat je potentieel bereik op dat kanaal voor die doelgroep was. Als je bedenkt dat max 3% van je volgers je IG post überhaupt ziet, kun je een rekensom maken. En krijgen die 85 likes betekenis.

🍒  Nog zo’n kers. Bewapend met alle insights en facts, ben je super weerbaar voor alle interne bemoeienissen. Vragen als ‘Kun je dit ook even op Facebook zetten’, return jij met ‘Kijk, uit onderzoek bijkt dat we via FB 80% minder bereik hebben bij die doelgroep dan via IG. En dus kiezen we voor IG.’

Aan de slag jij!

En als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden, just Ask Kim 😉

 

 

You also might like

Geen inspiratie voor content? Draai nu een rondje

Die contentkalender achtervolgt je al de hele dag: er moet vandaag echt een post online. Maar je creativiteit is de hort op en er ligt werkelijk waar niks op de plank om even snel te gebruiken. Ik hoe...

Moetjes op social media? 5 Magic content trics

“Kun je dit even op social media plaatsen?” Moetjes … wie kent ze niet … Zo sprak ik het getalenteerde team van STLwerkt. Via Facebook bereiken ze vooral (toekomstige) vrachtwa...

Alternatieven voor ‘Iets voor elkaar kunnen betekenen’

Help, ik heb een nieuwe allergie. De zin: ‘Misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen’. En dan vooral in een LinkedIn invite … 🤧 Waarschijnlijk krijg ook jij LinkedIn invites ...