1% Van de leuke ideeën voor social media content werkt wél
– Dat zei Franklin D. Roosevelt lang voor social media bestond
Maar o boy, dit is so true voor je social media content. Ben niet bang voor herhaling. Maar ben ook niet bang om afscheid te nemen van een idee.
Gisteren stelde een communicatie talent tijdens mijn ‘Copywriting voor social‘ training de vraag:
“Hoe vaak moet ik blijven proberen of iets werkt?”
Mijn eerste wedervraag is altijd ‘Wat wil je bereiken?’.
Ze wilde verkeer naar hun webshop voor professionele turnpakjes. De concurrentie is moordend; het wemelt van de kèkke pakjes op alle online kanalen. En dus denk je dat dat de gouden formule is; laat ik dat ook maar doen.
Think again: het feit dat iemand anders het doet, wil niet zeggen dat het werkt.
Sterker nog: stel dat het voor iemand anders wel werkt, dat wil niet zeggen dat het ook voor jou werkt.
Dit ging goed:
-
De doelgroep voor de webshop zijn moeders van jonge meiden. (Zij betalen.)
-
Het kanaal is Instagram. (Grootste bereik voor deze doelgroep.)
Ze ging op zoek naar inspiratie voor haar Instagram content en keek wat al die jonge turnmeiden posten op IG. Uitkomst: selfies met turnpakjes. Vervolgens kopieerde ze dat idee op hun eigen bedrijfs Instagram pagina en publiceerde foto’s van jonge meiden in hun turnpakjes.
Dat werkte natuurlijk niet …
Waarom dat niet werkt?
Die jongen meiden hebben het tegen andere jongen meiden.
De turnpakjes webshop heeft het tegen de moeders van de jonge meiden.
-
Andere doelgroep.
-
Andere behoefte.
-
En dus maak je andere content.
Franklin was zijn tijd ver vooruit
Wil jij ook meer bereik en interactie voor jouw social media content? Dan help ik je met persoonlijke feedback op jouw posts, zodat je in veel minder tijd veel meer aandacht voor je berichten krijgt.